Ben jij al klaar voor de Brexit?

Sinds het Verenigd Koninkrijk zich begin dit jaar afscheidde van de Europese Unie is de Brexit een feit. Op dit moment geldt een overgangsperiode en is er voor bedrijven niets veranderd, maar daar komt begin 2021 een einde aan. De onderhandelingen hierover worden nog gevoerd, maar of het nu een deal of een no-deal Brexit wordt als de transitieperiode op 31 december ten einde komt, dat er het een en ander gaat veranderen is zeker.

Met ingang van het nieuwe jaar ontstaat een harde grens tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Dan moeten alle goederen die je importeert of exporteert door de douane worden in- of uitgeklaard. Dat zal het werk er niet eenvoudiger op maken, zodat het verstandig is nu al actie te ondernemen om er straks zeker van te zijn dat je zonder problemen het product van of naar het Verenigd Koninkrijk kunt importeren of exporteren. Veel kan je nu al zelf eenvoudig regelen of dat heb je inmiddels al gedaan. Maar weet je zeker dat je overal aan hebt gedacht?

EORI-nummer

Het Economic Operators’ Registration and Identification number is noodzakelijk voor de identificatie van bedrijven en voor de belastingregistratie. Wie zaken doet met landen buiten de Europese Unie, en straks dus ook met het Verenigd Koninkrijk, heeft een EORI-nummer nodig. Hiermee kan je douanesimplificaties aanvragen voor een eenvoudiger douaneproces. Zonder EORI-nummer worden goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk niet ingeklaard en worden ze vastgehouden tot de documenten zijn ingediend. Dit leidt tot vertraging en extra kosten.

Heb jij al een EORI-nummer?

Ja, dit is al geregeld

Nee, lees verder

Heb je klanten of toeleveranciers in het Verenigd Koninkrijk of denk je die volgend jaar te hebben? Vraag dan nu alvast een EORI-nummer aan om vertraging op het laatste moment te voorkomen. Doe dit via deze link. Vul het aanvraagformulier op je computer in, dan gaat de verwerking ervan meestal sneller.

Goederencodes

De Harmonized System (HS)-code is de internationaal erkende goederencode die de verzonden goederen identificeert. Door goederencodes te vermelden in je douaneaangifte weet de douane welke producten jouw im- of exportzending bevat. Ook weet de douane in het bestemmingsland door de goederencode hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moet heffen op het importproduct. De tarieven zijn nog onderwerp van gesprek bij de onderhandelingen, maar de goederencodes zullen straks nodig zijn.

Ken je de goederencode van jouw product(en)?

Ja, ik heb ze op een rijtje staan

Nee, lees verder

Wie van plan is na 1 januari met het Verenigd Koninkrijk zaken te doen, doet er verstandig aan alvast een overzicht te hebben van de producten waar het om gaat. De goederencodes die bij jouw product(en) horen kunt je in eerste instantie opvragen bij je leveranciers, informatie over HS-codes vind je hier, codes zoeken of verifiëren kan via deze link. Neemt gerust contact met ons op voor ondersteuning.

BTW

Wie goederen importeert uit een niet-EU-land, moet BTW betalen. Dat gebeurt normaal gesproken bij de douane, maar dat hoeft niet. Met een artikel 23 vergunning kan de BTW bij import worden aangegeven in de (reguliere) BTW-aangifte. Vanwege het feit dat deze BTW in de regel valt af te schrijven als vooraftrek, hoef je in principe niets te betalen.

Heb jij al een artikel 23 vergunning aangevraagd?

Ja, ik heb dit goed geregeld

Nee, lees verder

Een vergunning artikel 23 dient schriftelijk te worden aangevraagd bij het belastingkantoor. Een antwoord op je verzoek kan maximaal acht weken duren. Wacht dus niet langer en vraag snel een artikel 23 vergunning aan.

Aanvullende licenties of certificeringen

Op het moment dat de Brexit definitief is, heeft een product wellicht aanvullende licenties of certificeringen nodig. Bij licenties kan dit gaan om militaire goederen of dual use goederen, producten waarvan je er misschien niet eens bij stil staat dat ze ook voor militaire toepassingen kunnen worden gebruikt. Goederen die onder handelsovereenkomsten vallen, zoals de Overeenkomst van Washington of het Kimberley-proces kunnen ook een nieuwe licentie nodig hebben. Dat geldt ook voor Cites-documentatie voor bedrijven die van plan zijn bedreigde diersoorten te vervoeren.

Voor goederen die tijdelijk worden geëxporteerd en geïmporteerd, is wellicht een ATA-carnet vereist om douanerechten te vermijden. Certificaten van oorsprong kunnen vereist zijn in het land van bestemming.

Kunnen jouw producten straks zomaar de grens passeren?

Ja, ik ben hiervan op de hoogte

Nee, lees verder

Ben je er niet zeker van dat jouw producten zonder aanvullende licenties of certificeringen de grens mogen passeren? Kijk dan even hier of vraag de medewerkers van Van Kommer Customs om advies.

Exportcontroles

Import en export van bepaalde goederen mag niet zonder toestemming gebeuren. Dat kan gaan om militaire goederen, maar ook om producten die voor civiele toepassingen zijn gemaakt, maar tevens voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt. Dat zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt. Volgens de Nederlandse regering vormen deze dual-use goederen ongeveer 10% van de totale export uit Europa en 1% van de totale Nederlandse export. Ook antiek en enkele andere goederen kunnen met exportcontroles te maken krijgen.

Weet jij of je met exportcontroles te maken zal krijgen?

Ja, ik ben overal op voorbereid

Nee, lees verder

Materialen, chemicaliën en elektronica. Het zijn enkele veel voorkomende producten op de lijst van goederen die onder het controleregime vallen. Weest goed voorbereid en check hier of jouw product onder de noemer dual-use goederen valt.

Van Kommer Customs

Op 1 januari 2021 verandert er veel voor iedereen die zaken doet in het Verenigd Koninkrijk. Hiermee kan je nu al rekening houden, maar eenvoudig is dat niet. Bij Van Kommer Customs houden we er niet van om te wachten tot er een probleem ontstaat. Problemen kunnen worden voorkomen door nu al de juiste maatregelen te treffen. Wij zijn goed op de Brexit voorbereid

Maar ben jij echt goed voorbereid?

Ja, lees verder

Heb je alle punten in deze checklist met ‘ja’ aan kunnen vinken? Dan ben je al goed voorbereid op de douaneformaliteiten die vanaf 1 januari op je pad kunnen komen. Er is echter nog veel onduidelijk, afhankelijk van de vraag of het een deal of een no-deal Brexit wordt. Bij Van Kommer Customs volgen we de ontwikkelingen op de voet en hebben we de kennis van zaken om wat de uitkomst ook zal zijn een deskundig advies te kunnen geven. Neem hier contact met ons op voor een passend Brexit-advies.

Nee, lees verder

Heb je soms ‘nee’ moeten aanvinken? Dan is er nog geen reden tot paniek, maar het moment is nu wel aangebroken om actie te ondernemen. Hou je je liever met andere zaken bezig of wil je zeker weten dat alles volgend jaar goed gaat? Neem dan contact op met Van Kommer Customs. Dan zorgen we ervoor dat de Brexit voor jouw bedrijf zo soepel mogelijk verloopt.

Neem hier contact met ons op om de Brexit voor jou te regelen.

 

informatie opvragen?

Stuur bericht+31-(0)33-254 2525